Thursday, December 17, 2009

Apa yang korang pakai..?

Perempuan mesti sentiasa concern dengan kecantikan esp muka lah, kalau pun tak concern sgt, a bit mesti ada..contohnya kalau naik jerawat, mulalah rasa tak best kan...

dulu, masa sekolah aku mmg tak reti guna apa2 pencuci muka..tak reti nak spend pada benda2 gitu, muka sgt berjerawat, muka sgt berminyak tapi apa ada hal..sampai form 5 pun aku taik reti2 nak cuci muka ke..bedak pun bila mak tegur muka berkilat sgt baru pakai sikit...masuk matriks...abah belikan sabun susu kambing, aku tenyehlah kat muka..ok gak..then sampailah dah degree baru start beli pencuci muka, tapi moisturizer ke toner ke hapa ke..mmg oout of story, yang aku kenal cuma pencuci muka, syampu rambut, sabun badan...jenis pun main tukar2 sesuka hati...

sampailah aku dah keje..dalam few years back..aku dpt satu jenis pencuci muka yang direkomen by my brother (hahah....lawak kan, brother yang introduce..adik aku ni concious pasal2 beauty gak tapi dia bukan awww yer...jantan u..hihi)...dah sampai la ni aku masih gunakan pencuci muka tu...Clean & Clear daily scrub, bekas biru, ada dua saiz, jenis scrub yang boleh guna everyday...aku ni manalah rajin nak cleanse biasa then 2-3 hari guna lak scrub, bila dpt yang mudah gini, sehari at least 2 kali tonyoh jer muka ngan benda ni....bersih...


then aku add on sikit ke penggunaan krim muka...olay total effects aku guna since awal2 keluar tahun 2005 or 2006 dulu...sampai skang aku pengguna setia...

pastu beranjak lagi penjagaan muka aku...aku try toner, asben yang paksa pakai toner, mcm2 jenis toner aku try ikut harga paling murah dan paling ekonomi until 2 years ago, aku termasuk kedai Loccitane, dan tertry olive toner nyer, sgt best...tone muka lebih sekata dan rasa bersih muka aku..

dan sebagai krim siang, aku guna krim kecantikan Shurah, tepek sebelum pakai bedak compact...dan so far so good lah...all and all ni budget dan jangkahayat each beauty product yang aku guna sekarang:
1) Pencuci muka Clean & Clear scrub/ RM9.90/1 bulan
2) Olay total effect RM32/2 bulan
3) Olive toner Loccitane RM79/4 bulan @ 5 bulan
4) Krim muka Shurah Rm6.90/4 bulan @ 6 bulan

total spending per month (untuk benda2 ni jerlah): RM 47.375... less than RM50

bercampur aduk brand nyer, sesuka hati aku aja...haha...berbaloi-baloi kah spending byk tu? ...tapi kalau muka jenis takyah benda2 ni lagi amat berbaloi2..kejelitaan semulajadi...

skang since aku kan pengguna setia olay tu, aku try gak body wash nyer..rege RM19.90, aku tgh guna Ultra Nourishing, tapi bau tak best sgt, cuma kulit rasa moisturize...
Apa korang pakai? sharelah kot lagi ok, aku teringin nak guna SKII miracle water tapi mahal sgt rasanya, skang dah naik rege, lagi mahal...huhu

3 comments:

adenium said...

mel...miracle water tuh.. memang best dengar nya... macam nak try gaks... nnt...heehhe..
yang lain.. just try basic... cleanser..toner n moisturiser.. any brand yang sesuai ngan kulit n poket..hehehehe

ohbukan said...

kak sid: bila dah try nnt, kabor ek keberkesanannyer, kot2 kita boleh ajdik secantik pojiah latip tu, mau gak kan

adenium said...

mel...bukan untuk cantik lah... tapi untuk anti aging dan sewaktu dengan nya...hahahahahah..nak cantik kene ... emmmppp... ntah..ahhaah