Wednesday, February 11, 2009

Kronologi Kelahiran"KIMI" - Part II

9 Feb 2009 (Isnin)

Hari telah berganti, nasib baik Thaipusam dah berlalu....it's a brand new day...kalau nak beranak malam ni pun ok gak dah..hehhe

12:10 am:
Sampai rumah, asben ambik beg2 nak masuk sepital. Dari rumah, terus patah balik ke HUKM

1:00 am:
Sampai ke HUKM, terus ke Bahagian Kecemasan Wad Bersalin, nurse suh ambik air ken*ing...tengok2...dah ada keluar darah sikit...aku mention kat nurse...ok, takpe..then dia suh baring dalam bilik CTG, biasalah nak check jantung baby, jantung mummy and contraction...actually contraction pun aku rasa masa kete dah sampai depan pintu masuk Kecemasan tadi..baru sesgt...rasa cam senggugut tapi tak kuat....nurse bagitau, baby tak aktif so kena tunggu lagi....masa tu dah 20 minutes...nurse kata kena tunggu another 20 minutes...kalau baby tak aktif gak, akan panggil doktor....doktor akan review macammana..Masa tinggal sorang2 dalam tu, aku bercakap ngan my baby tapi cakap dalam hati jerlah.....aku kejut dia bangun, bagitau dia..mama, babah dengan kakak sayang kimi...kimi bangun yer...kalau kimi nak keluar hari ni, kimi keluarlah, kimi good boy....dan few pesanan lain lagilah..aku pun dah lupa...Allah Maha Kuasa kan...masa aku 'bercakap' dengan dia, dia mula gerak2 dalan perut...baiknya anak aku....semoga jadi anak yang soleh..aminnn..

Bila nurse review lagi...dia kata ok, kejap lagi doktor akan datang...masa tu dah dekat pukul 2am rasanya, mak dengan asben tunggu kat luar...tadi mak datang sekejap bagi air kosong, mak kata dah suh asben bacakan fatihah 7 kali...nurse kata jgn bagi air selusuh, memang bykan air selusuh pun, aku bawak minyak selusuh dalam handbag...minyak yang kak Shima bagi...aku minum sikit...sekadar nak basahkan tekak

Later, doktor datang, aku citerlah kat dia....ada air keluar then tadi ada darah..ermm..ok..dia kata...dia check...ooo..ketuban tak pecah lagi ni..the seluk2 (bab yang amat aku tak suka tapi nasib baik dpt doktor perempuan,melayu dan tak kasar)...bukaan dah 5cm?! oh my...so sudden, doktor suh murse check availability labor room...then dia pecahkan ketuban...pop...bukaan seterusnya 7cm!..aku dah start rasa mcm nak berak..ini perumpamaan bila kita rasa nak beranak...switch katil...terus ditolak masuk ke labor room.aku salam mak kat luar...pegang tangan asben.....asben akan temankan aku, Alhamdulillah....aku lebih bersemangat...

Masa on the way ke labor room aku rasa mcm dah nak terkeluar sgt...huhuhuh...perasaan nak bersalin kali ni cukup berbeza berbanding masa first dulu...semuanya berbeza...

Dalam labor room tukar baju semua...then aku mintak gas...nurse baru nak pasang gas..then aku kata saya rasa dah nak teranlah....ooo..tak payah dahlah pasang gas, mmg dah nak terkeluar nurse kata..

Then bermulalah, pushing action.,.....erghhh....rasa tak sama jugak dgn yang first time dulu, first time dulu 2 minit jer dah terkelaur baby aku...yang ni quite lama...walaupun maybe baby ni kecik sikit berbanding kakak dia, doktor target dalam 3.4 atau 3.6 kg, erk..taklah kecik sgt jugak kali ni...Asben banyak membantu, tenangkan aku ingatkan aku untuk berzikir...

Asben jenguk tengok masa nurse kata kepala dah nampak...

2:27 am:
Payah jugak aku nak keluarkan baby ku kali ni...adalah around 10 minutes kot....lepas tu...bedebukk...keluar...and YESSS...IT's A BOY.....! Alhamdulillah.....

Masa jahit asben takleh stay..masa jahit tak syiok sebab ada doktor pelatih (Indian guy) nak test skill menjahit..alahaiiii...ni yang den lomah ni...

Tapi...alhamdulillah gak sebab dia tak berani nak buat kali ni..so, doktor perempuan melayu tu teruskan jugak..dia jahit ok, very soft and quite fast...tapi...bila sampai last few stiches kat skin, doktor perempuan tu suh doktor pelatih tu cuba...erkkk....Banyak tak? aku tya kat doktor india tu..tak, sikit saja....Bila jahit kat kulit, sakit terasa...

Then, sambil dijahit aku pandang my baby kat katil baby kat sebelah, sekurang-kurangnya sejuk sikit hati aku...dalam tak sabar tunggu selesai dijahit...lepas tu ada nurse datang ambik baby nak timbang...lepas timbang,letak balik...3.08 kg...heheh....ok...

3:43am:
Selesai jahit, asben masuk semula..temankan aku...lega rasanya...asben azankan our baby boy...

4:00 am:
Ditolak masuk ke wad. Wad INTAN, Tingkat 2, Katil No 2.
Aku start sms semua orang yang rapat...maklumkan aku dha selamat bersalin....

Around 5 am++:
Asben dengan mak balik...kesian mak ngan asben tak tido....

Berderu-deru masuk sms ucpaan tahniah...thanks all...

Tinggallah aku ngan baby...aku takleh nak tido....tak sabar nak tunggu waktu melawat esok...kul 12.30 noon. Mesti excited my princess...

9:00am:
Doktor kata kalau semua ok, kul 2pm boleh keluar..yahooooo tak sabar nak balik...

1:00 Noon:
Family mai melawat....bestnyerr......tunggu2 baby berak, tak berak2..kalau baby dah berak baru leh keluar..alllaaaaaa...

3:30pm:
Asben, mak,abah ngan my princess balik....aku check pampers baby....huhu...dia berak...yahuuu again...aku sms asben tapi bgtau dia dtg lewat ptg pun takpe...nak biar mak ngan asben rehat dulu,kesian dorang berjaga sebab aku...

6:40pm:

Asben, mak ngan my princess datang nak jemput...lama pulak proses nak keluar...GL, kasd temujanji ngan buku checkup tak jumpa...adoyaiii....

8:30 pm:
Baru dpt balik rumah......

Gambar2 akan ku update dalam Kronologi kelahiran "KIMI"- Part III

No comments: