Thursday, November 11, 2010

Bila anak-anak sakit

Dua hari lepas, aku balik lambat petang Selasa, jogging sat kat tepi tasik, pastu ke pasar tani, teringin nak makan kerang ngan lala bercili. Sampai nursery dah maghrib, cikgu kata kimi muntah, aku ingat dia melompat2 lepas makan nasik ke...tapi balik rumah, terus muntah2 banyak kali, minum susu, muntah gak...Ajak asben gi klinik, doktor kata angin...kesian kimi, lembik jer, budak aktif, kalau sekali betul2 sakit dan flat mmg risau nengoknyer..Doc kata 24 hours takleh bagi susu...tapi....tengah2 tido, dah dekat pagi, dia merengek..mama...nak tetekkkk....nak tetekkk...dengan nada merayu, adessss, tak sampai hati den..sua gaklah dan alhamdulillah lah tak muntah dah...pagi esoknya, dia ok, nak makan semua benda..aku ambik EL...kakak pun EL, yelah, kan mama ngan adik ada kat rumah...dia pun takmo ler pi skool...

Pagi ni, bangun tido, kakak ngadu sakit perut, dia mintak ubat gastrik...dia selalu gak sakit perut sbb makan memilih dan lately dia kata takmo minum susu....aku suh gak, at least 2 kali sehari...Dia nak diet sebab kawan kat skool ejek dia GEMUK....kesian anak aku kan...aku pun dah insaf gak kata dia gemuk kecuali dalam nada taknak bagi dia makan junk food...

Sebelum ni, dia tengok iklan London Weight tu, dia dah tanya, ada tak untuk kanak2...isk...sedih hati mama dengar, mama seboleh-bolehnya tanak kata kakak gemuk dah...

Pagi ni babah tinggal kan hp utk kakak, just in case makin sakit ke apa...aku try call banyak kali masa kat opis, tak pick up...risau aku....aku kena gak masuk opis sebab ujung bulan ngan awal bulan doblas nak bercuti panjang....cuti pun tinggal ciput jer...cal cal tak angkat2...tengahari mmg dah cadang nak balik, dan dah bgtau kakak, nanti mama balik tengahari..

So tadi kul 12:45 noon, baru masuk hiway, ujan sangat2 lebat, kena selow down, hati meronta nak balik cepat tapi ujan lak....ada accident gak tadi kat simpang Bdr Saujana Putra...BMW gondol depan, tersinggul treler...tapi rasanya tak severe kot orang....

Sampai umah, tengok kakak masih dalam pyjama cuma dah tukar pj lain jer...tak mandi anak aku...aku suh mandi, bibik kata tak payah mandi...biar kelubung, bagi berpeluh..weiii....itu cara lama yer nak hilangkan demam...skang doktor suh mandi, jangan bungkus2...kalau bungkus2 panas tak keluar, tu yang boleh sebabkan macam2 komplikasi kemudiannya...hmm...aku tak setuju, ajak kakak naik atas, lap2 badan dia...

Dia dah muntah2 dua kali, ngan berak2..sebelum lap badan dia, dia muntah lagi....Bawak gi klinik, Doc kata food poisoning.....kesian anak aku...aku masak spagethi semalam...sebab itu ker..? huhuhuu...mujur kimi dah ok...

Dari klinik, pi KFC sat lapor, nak lunch, beli bungkus, variety bucket terus, maklumlah, dah gaji awal kan..hehe....ptg kang takyah masak dah...Kakak nak ikut gak aku gi opis..so hangkut ler, sepanjang jalan, dia tido, sampai aku tersiku kepala dia masa nak turunkan handbrake pun dia tak berbunyik, siku aku yang rasa berbisa..kuatler tu tersiku kepala anak aku....ish...sori yer kakak...

Ni baru sampai opis, bawak slow and steady, pukul 3pm baru sampai opis...la ni, kakak tgh menulis dan melukis depan aku ni haaa....padahal tadi pening kepala, sakit perut...takpelah...asalkan tak muntah dan tak berak2...hopefuli cepatlah sembuh anak2 aku...aminnn.....

2 comments:

Ms.Lilies said...

alahai mel sian lak kat depa...
hope cepat sembuh

correct...demam2 kena mandi gak..paling x kena lap bdn...kalo x melarat..

adenium said...

kakak nak diet.. adoii.. anti sid pun tak sedar diri lagik nih...