Wednesday, August 25, 2010

Episod Baru: RAYA

Diam tak diam dah masuk hari ke 15 kita berpuasa yer..sangat cepat masa berlalu...time wait for no man...so true dan sememangnya di akhir zaman, masa dirasakan semakin pantas..

Bila dah masuk half time pose ni, kian rancaklah persiapan untuk raya kan...dah beli baju raya? kasut raya? spender raya? haha....kuih raya..? hmmm..bercakap pasal kuih raya, tahun ni semakin melambung rege kuih raya, dah takde kuih yang rege belas2 ringgit (kalau yang ambik thru order kat opislah), semuanya atas RM20...perghh..tak gamak nak membayor rasanya...
bercakap pasal kuih gak..kuih peberet aku ialah kuih makmur, antara kuih yang leceh nak buek, guna minyak sapi..ops...QBB gee tu tak halal yer....huhu...tetiap tahun aku adalah pemborong kuih mak aku, hik hik, adik2 tolong buat, aku kidnap jer...
Dan lagi satu citer pasal kuih raya..korang tau tak kuih jenama shazz delights...aku 'berkenalan' dgn shazz delights ni masa aku bujang dulu, lebih kurang 7-8 tahun dulu, first time aku jumpa 'dia' kat mydin Jalan T*R, masa tu packaging dalam kotak bercorak songket, kaler purple, kuning..rege cuma RM4.99 sahaj sekotak, mula-mula aku cuba beli sekotak dulu, cashew sugee, time berbuka, try...perghh...sedap tak hengat punyalah...the next weeknyer aku borong sekotak besar...niat di hati boleh bagi kat mak dan boleh jadik buah tangan bila pegi beraya ke rumah sedara mara, bee pun beli sama...masihkah kau ingat bee? hihi.....kita bersoping di Jalan T*R, dirimu sakan mencarik baju raya untuk mak dan mak cik dan diriku sakan borong shazz delights kat mydin, yang kelakarnya, masa tu aku nak balik umah mak, borong kuih tu berlambak-lambak, balik naik bas..huhu...siap barai dan rabak kotak tu masa dok heret ngangkut tu....

Sejak tu, tetiap tahun aku mesti tak lupa beli shazz delights tapi sugee jerlah, tapi makin lama makin kurang, susah nak carik shazz delights, sampaikan satu tahun tu, aku puas mencarik shaz, tak jumpa2..last2 aku carik info company yang buat kuih tu, aku jumpa emel add, aku pun emel terus tya kat mana nak beli..bla..bla...bla...pehtu selang sehari aku dapat jawapan, rupanya production dorang berkurangan, dan dorang sekarang tgh mencarik pasaran baru, mmgd ah tak juai kat mydin, akan start jual di carrefour, so semenjak tu adalah jual kat carrefour, dunia kuih ku kembali ceria..hihi...at least aku akan beli utk diri sendiri makan...

Packaging pun berubah2 tiap2 tahun...

La ni, kat giant pun dah ada..makin pemes shazz tu...dan yang tak best, makin mahal....kat giant aritu sebelum puasa aku dah siap beli sebalang almond sugee, RM15.99...hok aloh, mahal gler..tapi apakan daya, ake pencinta mu yang setia, laki pun suka gaks..so oklah..

Dua hari lepas dapat sms kak dy, baru borong shazz kat k4 alamanda, sebalang RM13, yess...cheaper dari giant, harus ku terjah, so semlaam dah pi...beli dulu 3 balang, nanti dah gaji, dalam next weeka akan ku borong betul2..kali ni try beli cornflakes ngan peanut di samping cashew sugee yang wajib..

Petang semalam, kakak dah cuba try test...ermmm..dia suka yang conflakes tu..oklah, mama pun suka kakak suka yer, sayang..makanlah....dia dok sakit perut sejak ahad aritu, so, tetiap hari kebelakangan ni aku jaga lebih sikit pasal makan dia, pagi2 bekalkan nasik, lauk, ikan goreng or telur dan wajib tuang kicap...

Baju raya? hmm...aku dah ambik baju aku yang diperap dek makcik tukang jahit lembab itewww...so tema tahun ni, ikut kaler baju aku tu..purple yer..baju anak2 semua dah setel..baju babah nyer jer belum, tahun ni gak aku berbelabnja sederhana sebab....kan nak soping di seberang..tapi weihhh....dilontarin pulak taik ke embassy kita kat sana...please lah weii, jgn bikin kecoh, gue mau mampir ke jakarta nanti....

oklah....ni gambar shazz untuk tatapan aku..haha, tapi ni gambar packaging lama, tahun ni, dalam balang, nak hidang pun letak jer balang tu, balang pun colorful, cantik apa....baby green, baby pink, baby blue, orange...

(Gambar credits to website sheryna.com.my)

3 comments:

Ruby Alias said...

huhu ...masih segar di ingatan memori kita berdua di jalan tar itu ..and i think i remember this shazz delight...biskut sugee dier mmg soddap and a steal at rm4++ jer dulu kan ..ada satu lagi akak yg selalu bukak stall biskut ni..last time dier selalu port kat tepi semua house tu ..aku lupa brand name dier but biskut2 dier pun x menghampakan ..tuh la aku dok baca pasal demo kat embassy msia in jkt tu teringat kat ko yg nak nak g sana ..take care lah ..hopefully it wont deteriorate further ..indon ni mmg mengada, tak sedar diuntung betol! dah terang2 salah dieorg lagi nak salahkan msia

ohbukan said...

yalah bee, talut gak kan...huhu...hoping that it will end ASAP...aminn...u bersoping baju raya kat mana tahun jni? jum jalan TAR...hihi

Anonymous said...

as salam kak..this year ada jumpe mana2 yg jual shazz delight lagi?saya baru je beli kat kedai kek kings, cashew sugee rm15 utk 260gm. kalau akak jumpe mana2 yg lebih murah bg tahu yer...saya pun peminat sugee shaz ni sejak 5 6 tahun yg lepas...