Thursday, January 12, 2012

Anak oh Anak

Lepas maghrib malam tadi aku dok kat hujung katil, belek belek majalah Anjung Seri baru beli siang nya, Pichah masih dalam telekung, baru lepas berjemaah ngan babah, mama dah solat dulu sebab lepas mandi tadi, ngam2 masuk maghrib, malas nak tunggu2, solat dulu, sambil tunggu budak berdua naik atas untuk mandi...Dalam kepala dah atur nak lipat baju, nak sapu sikit dapur, nak basuh pinggan dalam sinki.....

Masa Pichah masih dalam telekung tu dia tengah membelakangkan kimi yang tengah "sibuk" main box kayu bersalut baldu (bekas plaque yang Pichah mintak dari Atuk few months ago) dalam tu dia simpan jeweleries dia..anak mama kan...gelang, rantai mutiara aku beli kat sabah elok terletak dalam tu...Kimi dah humban semuanya keluar, so Pichah tengah tunduk kutip barang dia...

Masa aku tgh layan magazine tu tetiba ekor mata menangkap pergerakan pantas kimi mengangkat kotak tu...aku tak sempat nak melompat menahan, dia hempuk kepala Pichah....aku menjerit....tarik kotak tu....pegang Pichah bukak telekung dia...gosok kepala...

Pichah menangis kuat sambil menjerit "Sakit sangat...sakit sangat...!!" Biasanya kalau sakit sangat mmg dia akan sebut macam tu...aduhaiii....anak ku....aku gosok2 kepala dia, Dia tanya.."Berdarah tak mama...?" masih dalam tangisan, masa aku gosok tu takde darah melekat kat tangan aku, aku kata "Takde,takde.." sambil peluk dan terus gosok kepala dia...

Apu pukul tangan kimi, kimi menangis....Pichah tanya lagi "Berdarah tak mama...?" aku cek semula..."Ya Allah...berdarahhh....." tapi aku cuma sebut dalam hati, taknak Pichah panik atau makin takut....Aku lembik lutut, peluk dia dan suh asben yang tengokkan, aku seriau....takut2 kalau luka tu besar dan perlu stitches....ya Allah, lindungilah anak aku....Lembik gaklah lutut aku....huhuhu

"Dalam tak bang?" aku tanya kat asben...."Tak..." dia jawab, sambil dab kat area yang berdarah, tapi aku tak percaya sebab selalu asben mesti tanak bagi aku panik..huhu....aku gagahkan pegang semula kepala Pichah, belek2....aku dab dab dgn facial cotton yang square tu, darah meleleh, aku tak nampak kesan dari mana punca luka tu...pelan2 aku dab sambil aku tanya, "Sini sakit tak?" setiap kali aku dab...sebab nak trace luka...

Sampai satu point, Pichah cakap sakit...aku clearkan dulu area lain yang ada darah....dan last back to luka tu...tengok betul2...luka tu kecik, nampak ada benjol sikit...aku tuang yellow lotion, dab kat area luka, dan tekan sikit..Sambil tu Pichah kata.."Mama...taknak jahit...mama doakan.." "Yer....mama doakan.....Ni tak kena jahit, sikit jer.."aku pujuk dia...walaupun risau belum hilang.

"Mama, mesej lah opah dengan wan.." "Kenapa?" aku tanya, walaupun aku faham maksud dia suh bgtau nenek2nya, apa yang jadik tadi..."Eh, mesej opah jerlah.." Aku jawab "Takpelah, takyah.." aku taknaklah kang mak2 risau pulak sebab luka tak teruk...

Aku ajak asben pegi klinik, asben mula2 kata takpe, sikit jer tu..Aku ni memang kalau bab anak2 ni, sikit pun takde kompromi, mesti bawak gi klinik sebab tanak kalau2 kita take easy, luka tu might be lebih dalam dari yang kita nampak, or dalam ada darah beku or anything (Na'uzubillah...), pegi klinik biasa kami pi kat Alam Megah...klinik tu mmg selalu tak ramai orang, that's why aku suka pegi walaupun mahal sikit tapi ok...Doktor pesan, kalau ada pening, muntah,  pengsan or takde selera makan, terus bawak ke hospital....Dalam hati terus berdoa...

Doktor tengok dan dia kata shub be ok...nothing serious, Alhamdulillah, dia cuma bagi krim sapu jer...

Keluar dari bilik doktor, babahnya dukung kimi, tak taulah babahnya cakap apa kat kimi, kimi datang kat kakak "Kakak, adik mintak maaf...." kalau tengok muka dia masa tu memang nampak innocent sangat, dia pandang tepat mata ke mata dengan kakak sambil hulur tangan kanan nak salam...Tersentuh hati aku....Adik..adik....Tapi kakak merajuk, taknak maafkan....

Keluar dari klinik, kakak ajak pegi kedai...biasalah ibu2 ni kan, kalau time anak sakit ke mesti lagi meruntun jiwa kan, mesti nak turut semua kehendak sebab kesian...pegi satu kedai runcit,nak jajan, dan mendatah, babah tak kasik...muncung dah dia...dia nak ke kedai seberang jalan, aku bawak gak, babah bawak kimi masuk kereta, aku cakap kat asben, "Takpelah, bagi dia puas hati jer, kadang2 dia tak beli pun.." sebenarnya aku tak sampai hati...huhu....redah hujan sikit, tutup kepala dia dgn tudung aku, pegi seberang jalan, dia mintak buku kaler...yelah nak...ambiklah....pastu balik...aku pesan banyak kali, "Kalau pening cakap tau.."




(Bukan gambar sebenar: Ihsan Uncle Google)

Dan pagi ni dia ok nampaknya, kimi bangun2 jer terus cakap "Mama, adik tak ketuk kepala kakak lagi.." "Aku jawab "Ok....Good boy..."

Si kimi ni memang "hobi" dia ketuk dan bantai kakaknya tanpa perlukan sebab...aduyaiii...banyak kali dah tapi kali ni first time berdarah....

Semoga Allah terus melindungi dan merahmati permata-permata hati aku....

1 comment:

BaiDuRi said...

sian kakak..mcm tu la, biasanya adik yg membuli kakak..

Akak plak kat rmh hari tu, Khalishah jatuh katil..huwwaa..sedih sgt..anak-anak akak mmg time tgh pandai bergolek ni, sure ada insiden mcm tu..tapi kata org tu ada 'malaikat sambut' Alhamdulillah takde apa2..mudah-mudahan mmg takde apa2 la..harap Pichah pun mcm tu..mmg risau kalo eksiden melibatkan kepala..